A Budapesti Közlekedési Központnak az év végéig elő kell állnia a BKV járatain és a parkolózónákban egységesen használható díjfizetési rendszerrel - olvasható a fővárosi közgyűlés szerdai ülésére beterjesztett javaslatból. Az irat emlékezett arra, hogy a BKV már hosszú évek óta küzd a problémával, ám eddig nem jutottak előre.


Pedig a jelenlegi rendszer az utasok számára drága, rugalmatlan és kényelmetlen, ezzel szemben a BKV számára költséges, veszteséges és még számos problémával küzd - olvasható György István (Fidesz) főpolgármester-helyettes előterjesztésében. A rendszer drága, hisz nem teszi lehetővé a használatarányos díjfizetést, rugalmatlan, hisz előre el kell dönteni, hogy milyen bérletet vásároljon az utas és kényelmetlen, hisz a jegyet csak a erre kijelölt helyeken lehet megvásárolni.


A BKV számára viszont költséges mivel nem hatékony a jegyek értékesítése, a veszteséget pedig a nem elhanyagolható mértékű bérlethamisítás jelenti. Ugyanakkor jelenleg a BKV csak arról értesül, hogy mennyi jegyet vesznek legálisan - azok felhasználásról - vagyis az utazási szokásokról nincs információja az üzemeltetőnek.


A beterjesztett közgyűlési határozat szerint a leendő elektronikus viteldíjrendszernek kompatibilisnek kell lenni az érintésmentes tranzakciót lehetővé tévő bankkártyákkal, támogatnia kell a mobiltelefonos fizetést. Ugyanakkor a BKV díjfizető rendszerének kompatibilisnek kell lennie a parkolási rendszerek díjfizetésével is - ez már maga lenne a kánaán a Budapesten közlekedők számára.


Az elképzelések szerint olyan rendszer alakítanának ki, amely az utasokat ösztönzi a közösségi közlekedés használatára - vagyis az elektronikus díjfizetés használatarányos lenne - sőt egy bizonyos napi összegen felül ingyenes lenne BKV (vagy utódjai) járműveinek használata.


A díjfizetésnél az elektronikus rendszereket preferálnák a Budapesti Közlekedési Központ munkatársai, vagyis az internetes fizetés és a banki ATM-ek kerülnének szóba. Mindezt úgy szeretnék felépíteni a szakemberek, hogy az elektronikus rendszerek használata miatt ne dráguljon a használati díj. (Elvileg ez magától értetődő lenne, de például a Állami Autópálya Kezelő pluszköltséggel bünteti azon lusta autósokat, akik SMS-ben vesznek matricát és nem benzinkúton, de hasonló a helyzet az SMS-parkolás esetében is.)


Az új rendszerben mind a BKV mind a BKK, vagyis a megrendelő és a szolgáltató azonnali információkhoz jutna az egyes járatok kihasználtságáról, az utazási szokásokról. Az előterjesztés készítő BKK egy ideális világban hisz - mondván a rendszer megtérülését a jegyek forgalmazási költségeinek csökkenése, az utazási szokások naprakész ismeretéből eredő megtakarítások és a csökkenő bliccelés finanszírozná.


Azt, hogy mikor jön el a kánaán a BKV rendszerében, nem lehet pontosan tudni. A megvalósíthatósági tanulmányt a BKK-nak és a főpolgármesteri hivatalnak az év végéig kellene elkészítenie - amennyiben a képviselők szerdán elfogadják a határozati javaslatot.